Demonstration gegen Theaterstück-Plakat in Konstanz
Plakate gegen Plakat
27. März 2014."Rund 150" Menschen haben am vergangenen Freitag (21.3.2014) in Konstanz laut Zeitungsangaben gegen die Premiere von "Das Märchen vom letzten Gedanken" nach Edgar Hilsenrath am Theater Konstanz demonstriert. Die Polizei sprach von "rund 100" Teilnehmern. Die Demonstranten trugen Plakate, auf denen unter anderem "Keine Verhetzung zwischen armenischen und türkischen Brüdern", "Überlasst die Geschichte den Historikern" oder "Kunst = Beleidigung?" stand. Das melden der Südkurier und die Welt. Die Demonstration war angekündigt worden (nachtkritik.de berichtete) – Polizeiangaben zufolge ging sie gegen 19.45 Uhr friedlich zuende, der Theaterabend konnte zur geplanten Zeit beginnen.
Die Demonstranten betonten, schreiben die Zeitungen, dass sie sich nicht gegen die Produktion an sich wendeten, sondern gegen das Plakat, mit dem sie beworben worden war. Zu sehen sei darauf die abgedeckte Leiche des im Januar 2007 auf offener Straße erschossenen regierungskritischen armenischen Journalisten Hrant Dink gewesen, "darüber weht die türkische Halbmond-Flagge", referiert der Südkurier. Der Wochenzeitung "Kontext" zufolge (die der Causa einen längeren Bericht widmet, der ihrem Namen alle Ehre macht) ließ der Intendant des Theaters Konstanz Christoph Nix das Plakat bereits drei Tage vor der Premiere aus dem Stadtbild entfernen.
Nix verlas außerdem den Medienberichten zufolge vor der Premiere vor dem Theater einen Brief des türkischen Generalkonsuls in Karlsruhe Serhat Aksen, in dem dieser die "Ereignisse von 1915" als "legitimes akademisches Diskussionsthema" dargestellt und geschrieben hatte, viele Historiker seien nicht der Meinung, dass es sich dabei "um einen 'Völkermord' handelt". Aksen hatte Nix in dem Brief auch darum gebeten, "das Publikum bei jeder Vorstellung über die gegensätzlichen Positionen zu informieren".
Über Mario Portmanns Inszenierung des Hilsenrath-Romans schreibt Siegmund Kopitzki im Südkurier: "Portmann setzt – wie das Vorbild Hilsenrath – auf Schock, statt auf Einfühlung; auf Wahrnehmung statt auf Sentimentalität; er zielt aufs Alleräußerste, statt aufs Innerste." – "Es wären märchenhaft realistische Geschichtsstunden für die Verdränger geworden", ordnet Josef-Otto Freudenreich die Inszenierung im Wochenmagazin Kontext ein.
Edgar Hilsenrath hat auch zu Wort gemeldet. In seinem Blog schreibt der Autor von "Das Märchen vom letzten Gedanken": "Es gibt keine Diskussion darüber. Es war ein Völkermord."
Mittlerweile regt sich Protest armenisch-deutscher Intellektueller dagegen, dass die türkische Leugnungsposition dem Publikum vor jeder Vorstellung vorgelesen wird. Tiradur Sardaryan, Gemeindepfarrer der Armenische Gemeinde Baden-Württemberg e.V., schreibt in einem offenen Brief an den Oberbürgermeister und die Stadträte von Konstanz: "Stellen sie sich vor, man veranstaltet ein Theaterstück über den Holocaust, und Neonazis setzen durch, dass man deren Meinung vor der Uraufführung vorliest... Und die Polizei macht Freundschaftsfotos mit den Demonstranten, mit den Genozidleugner."
(Welt / Südkurier / Kontext / SWR / sd)
Auch die aktuelle Theaterkolumne der Journalistin und Publizistin Mely Kiyak dreht sich um die Ereignisse in Konstanz, Titel: "1915 - als die Armenier spazieren gingen".
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Latakia Offensive Stirs Dark Memories for Armenian-Syrians
Maria Abi Habib
When hardline Islamist rebels took over swaths of Latakia province this week, it provided them with their first outpost on the Mediterranean Sea.
The military offensive was symbolic for several reasons: rebels from al Nusra Front taking over northern parts of Bashar al Assad’s hometown province while the Turkish air force shot down a regime war plane trying to bombard the rebel advancement, as it flew near their shared border. Nusra is al Qaeda’s sanctioned offshoot in Syria.
But for Armenian-Syrians from the town of Kassab in Latakia, which rebels overran this weekend, the Turkish involvement reminded them of a dark chapter in their history: the Armenian genocide perpetrated by the Ottoman empire in 1915. The Turks bristle at the term genocide, although 1.5 million Armenians died at the hands of Ottoman forces.
For many of Kassab’s Armenian-Syrians, the Nusra Front occupies one side of the same coin the Turks do as well – an existential threat in a war where initial concepts like freedom and democracy have been sidelined by minorities’ concerns, steeped in thousand-year-old memories of past injustices perpetrated across the region. Better the devil you know, than the one you don’t, is the common Christian refrain.
Armenian-Syrians expressed outrage Sunday over radical Islamist rebels taking over Kassab, which they said would threaten the town’s Christian inhabitants, many supporters of President Bashar al Assad’s forces. Kassab residents cheered on Damascus in the fight against rebels this weekend, believing the alliance with Mr. Assad — an Alawite, another religious minority — a safer bet to protect their interests.
Armenian-Syrians blamed Turkey for rebel advances in Kassab — as Ankara has long turned a blind eye to rebels crossing their borders and weapons flows — and equated a win by Nusra with the Armenian genocide.
When Ankara shot down the Syrian war plane, it was too much for Kassab’s residents. They claimed an old foe – Turkey – was conspiring against them by allying with a new enemy – Sunni Muslim extremist groups like Nusra.
“The Turks are [working against] us again. This is unacceptable considering history. Genocide repeat [in] Kassab,” said one Twitter user from the town, in sentiments shared by many other Syrian-Armenians on the social networking site. “What a bad day this has been. God bless everyone who is defending the beautiful village of Kassab.”
Turkey has denied it supports extremist rebels and said it shot down the Syrian war plane to protect its territory.
The Free Syrian Army has struggled to convince minorities that they will protect them, as some al Qaeda breakaway factions like the Islamic State of Iraq and al Sham impose a hard-line version of Islam on territory they capture and have even vandalized churches. The more secular FSA is backed by Western and Gulf states and recently turned their guns on ISIS.
Kassab is the last Syrian-Turkish border crossing in the government’s hands, according to rebels. The ancient town of Kassab features steep mountains dropping into the Mediterranean’s crystal blue waters, stone houses next to quaint churches hundreds of years old.
“The people of Kassab are kicked out of their houses and living in the Armenian church of Latakia [city] where they receive food from the Armenians living there,” said one student from Kassab, who now lives in the U.A.E. but is in touch with family members who recently fled the town.
“The place we used to spend our summer memories has turned into a war zone….the Free Syrian Army is bombing the place while the Syrian Army is doing all they can do to save Kassab…The only positive thing is that the people in Kassab, including my friends and family, escaped just in time. They will surely going to be homeless after the battle.”
http://blogs.wsj.com/middleeast/2014/03/26/latakia-offensive-stirs-dark-memories-for-armenian-syrians/
http://www.aga-online.org/news/detail.php?locale=de&newsId=562
Please sign the petition !
On April the 24th, EGAM will lead, with our Armenian European partners AGBU, a European human rights delegation to go to Turkey to commemorate there the Armenian genocide.
We will then answer the call for solidarity of part of the Turkish civil society, especially our partners Durde! ("Say stop to racism and nationalism!") and Association for Human Rights.
To be part of this historical initiative, please sign the manifesto online at :
https://3c.web.de/mail/client/dereferrer?redirectUrl=http://egam.us2.list-manage1.com/track/click?u=304f46a058bec10dbf1e14297&id=d1cf4fae99&e=1a5be5c6c9
http://www.der-kosmopolit.de/2014/03/das-marchen-vom-letzten-intendanten.html